Pöblarna som rånade pojken i Londonupploppen fick hårda straff


STRAFF Mer än fem miljoner människor i världen har med fasa sett videon på YouTube med det brutala omänskliga överfallet på den då 20-åriga malaysiska studenten Asyraf Haziq, under förra sommarens upplopp och kravaller där några människor fick sätta livet till. Nu har två unga pöblar dömts till tuffa straff i fängelse för attacken. Över nio års fängelse dömdes ut till de båda för rånet, som även David Cameron gick ut och fördömde.

Vodpod-video är inte längre tillgängliga.

Först attackerades Asyraf Haziq av ett gäng unga ligister på gatan i förorten Barking, som bröt hans käke och stal hans cykel och andra tillhörigheter. Den 18-årige gärningsmannen som startade attacken och stal cykeln fick 7 års fängelse för dådet. Vad hade straffet blivit i detta mjäklandet tro.

Det var mänsklig cynism av värsta slag, som visades för de rullande kameror, när två löss plundrade hjälplösa och sårade Asyraf Haziq ryggsäck under förra sommarens upplopp i London – under täckmantel av att vilja hjälpa honom. De två unga pöblarna som rånade Asyraf fick fem år respektive tre år och sex månaders fängelse samt ytterligare nio månaders fängelse för våldsamt uppträdande för den senare.

Asyraf Haziq berättade från sin sjuksäng att han skulle cykla med en kompis för att besöka en vän när gänget på 20 pöblar kom emot honom. Några av dem hade möjligen knivar.

– ”De attackerade mig först. De ville ha cykeln. Och så var det en som tog sin hand i min ficka för att ta min telefon. Han drog i cykeln, och jag vet inte vad som hände. Jag föll och min fot blödde, så kanske jag blev slagen. Så allt är suddig. Jag föll ner”, säger Asyraf Haziq till The Sun.

– ”När vi ser den avskyvärda åsynen av en ung man, där människor låtsas att de hjälper honom medan de rånar honom, är det uppenbart att det finns saker som är fel i vårt samhälle”, sade David Cameron.

Politiken

Kapten_Krok ☺ -Kl 20.35-

Om Kapten_Krok

https://swedenconfidential.wordpress.com

2 tankar om “Pöblarna som rånade pojken i Londonupploppen fick hårda straff

  1. Johannes Brahe skriver:

    Bra straff. Rättvist. Så och på intet annat sätt får man ordning på kriminaliteten.

Kommentarer inaktiverade.