Korta påsknyheter från Göteborg


KULTURBERIKNING I GÖTEBORG Fem mindre trevliga nyheter från påskhelgen i Göteborg, ytterligare en mångkulturell stad med hög kriminalitet, och invandrargäng som styr bland annat på Hisingen där många brott begås varje dag.

Utländska tjuvar stal nallar från sjuka barn

Det var i påskveckan som tjuvarna bröt sig in i ett källarförråd och stal hundratals nallar som skulle skänkas till sjuka barn på Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg. Nallarna var värda mellan 20 000 och 30 000 kronor. Claes-Håkan Håkansson fick dessutom ett tips om att någon stått och sålt nallar på den mångkulturella Kvibergs marknad, vilket ger en indikation på att tjuvarna är av utländsk härkomst.

Två maskerade rånare med en macheteliknande kniv kammade först noll i en godisbutik i Partille när ägaren dram upp en sprayflaska i stället för pengar, som gör att de springer. Men fem minuter senare rånar de en spelbutik på Göteborgsvägen i Sävedalen, och den här gången fick med sig en okänd summa pengar. Rånarna avvek från platsen på en moped. Signalementet vid båda rånen är två män, svartklädda med rånarluvor. Ingen skadades vid rånen.

Tidigt på lördagsmorgonen skedde ett rån och misshandel av en man i 60-årsåldern vid Teleskopsgatan, i norra Bergsjön. Mannen blir av med plånbok och telefon. En kvart senare, får polisen in ytterligare en anmälan från Teleskopsgatan att en man har blivit sparkad i magen när han klev av spårvagnen. Han, och hans kompis som sett alltihop, har åkt spårvagn med dem som sparkat. Tre unga svartklädda män mössor i båda fallen. Polisen har säkrat övervakningsfilmen från spårvagnen.

Två näringsidkare i Göteborg rånades under långfredagens kväll under samma timme. Första larmet var från restaurang Tai Smile Take Away på Utlandagatan i Johanneberg. Två obeväpnade ligister kom över 500 kronor och avvek. 50 minuter senare rånades kvartersbutiken Spirit på Tycho Brahes gata av tre män. En chockad anställd fick en smäll i huvudet, men slapp uppsöka sjukhus. Pöblarna roffade åt sig cigaretter och en bössa med pengar. Polisens spaning med hundar var resultatlöst. Men det finns övervakningsbilder från brottstillfället, så det skall nog kunna gå att lösa, säger Ulf Lörstad, biträdande befäl.

En knivbeväpnad man övermannades av Pressbyråns personal på Påskaftonens kväll vid Hjalmar Brantingsplatsen. Mannen var beväpnad med kniv, knogjärn och pepparspray och inne i butiken uppträdde mannen på ett sätt som fick personalen att ingripa med ordningsvakts hjälp. En anmälan om försök till misshandel alternativt ofredande upprättades, och mannen misstänks också för brott mot vapenlagen (pepparsprayen), och knogjärnet och kniven går under brott mot knivlagen.

GP
GP
GP
GP
GP
Kl 05.55

Om Kapten_Krok

https://swedenconfidential.wordpress.com

5 tankar om “Korta påsknyheter från Göteborg

  1. jgarn skriver:

    De stulna nallarna säljs nu på tjuvarnas marknad Kviberg i Gbg.

  2. Lena skriver:

    Jag beundrar dig för att du gick dit.

    Jag antar att min feghet tog över för min del 😦

  3. Ingvar Rydquist skriver:

    Jag, som (ND:are) hade fått ett medelande att ND, hade fått tillstånd att hålla ett möte på torget i Kortedala långfredagen kl 13:00. Och eftersom jag är bekant med en dam, som heter Birgitta, som också är medlem i samma parti, så tog jag med henne i bilen. Och släppte av henne där, medan jag måste söka upp en parkeringsplats. Överallt var det upptaget, eller så var det hyrda platser, men borta vi brandstation, hittade jag en ledig plats.
    Men det tog minst 15 eller 20 minuter att gå tillbaka i snabb takt.
    En enorm skränande grupp, med utlännigar mötte upp mig. Men Birgitta, som jag sökte efter hittade jag inte.
    Överallt skreks det. ”Inga nazister på våra gator”. I mitt sökande efter henne, så hamnade jag mitt inne i ett gäng, som det visade sig vara svenska ynlingar, fast dessa också var med och skrek.
    Jag tog mod till mig och frågade dem. Var någonstans ser Ni alla nazister? Dom glodde på mig, som om jag inte var klok.
    Det är ju nationaldemokraterna, som skall hålla möte häridag. Ja Det är just dem jag söker efter, ty jag är nämligen medlem där. Men jag är absolut ingen nazist. Svarade jag Dem!
    ”Stick” härifrån, försvinn. Skrek dom åt mig. Jag surnade till och skrek åt dem.
    Varför i himmelens namn, hatar Ni Era egna medborgare, så mycket, som Ni gör?…
    ”Försvinn”. Skrek dom tillbaka. Jag förstod att jag hade hamnat mitt inne i patrask-gänget, så jag gick därifrånoch frågade en polis, jag sade att jag var (ND:are) och sökte efter det gänget. Han var hygglig. Och sade att då får Du gå ut igen och följa gatan, som går åt höger, så träffa Du dem där.
    Jag gjorde så. Där ute var det mycket lugnare.Efter att ha följt gatan åt höger igen 100 m, så hittade jag en ny port, med kravallstaket och poliser. Jag frågade dem var (ND) fanns. Och samtidigt så fick jag se svenska flaggor därinne. ”Oj, där inne är dom. Klockan var kanske då 13:30. Men där fanns bara 10 eller 15st. Efter ytterligare 15 eller 20 minuter, så träffade jag på ledningsbilen, som kommit från Stockholm , med högtalare, batterier, mikrofoner och utrustningen.
    Mötet kunde börja. Jag räknade gänget och kom fram till 32 st. Men flera av dem var också journalister. Utan för kravall-staketena, stod packet och skrek och förde oväsen. Birgitta, som jag sökte efter, fanns hellre inte här. Och att gå ut och leta efter henne, gick inte. Ty vi var omringade av staket.
    Efter att ND hade hållit sina tal, så fick vi vänta en tid, så sade poliserna att vi kunde gå in i en buss, som skulle köra oss därifrån, Och vi gjorde så. Men utanför så uppstod nya problem, då patrasket kastade sten och ägg, på bussen. Framrutorna var igenmölade av en äggsörja, Men det kom dock inte kommit nåra steran in genom rutorna. Jag hade tur, då bussen körde förbi brandstation, så fick jag kliva ur, där jag hade min bil.
    Så här på efterhand. så tackar jag poliserna, för utan dem, så hade vi ND:are. Inte överlevt horden av pöbeln, som bestod av araber, negrer och korrekta svenskar, som samtliga var mycket fienligt inställda, om att vårat fosterland Sverige, skall förintas.
    Eller hur?…

  4. jgarn skriver:

    Importerat slödder från början till slut. Skicka tillbaka dem annars så blir Sverige som deras hemländer.

Kommentarer inaktiverade.