Peter Kadhammar ”förklarar” varför journalister har lika mycket förtroende som snorkråkor.


Peter Kadhammar, Swedish author

Peter Kadhammar, Swedish author (Photo credit: Wikipedia)

Då var det dags för en självförhärligande krönika av riks-mongot Peter Kadhammar. Och som vanligt innehåller hans text liksom hans polare Oisin Cantwells alser ingenting av substans. Från ord ett till underskriften slår han sig och sin tidning på bröstet och bärättar att de sitter minsann inte i knät på någon. Inte på makten, och inte på folket.

Tillåter mig själv hånflina framför skärmen år Peter Kadhammars inoljade beskrivning av honom själv och det där kattlådepappret som kallas Aftonbladet. För att ta ut några delar som är särskilt verklighetsfrånvända och rent utsagt skrattretande kan vi ta exempelvis den här guldklimpen.

Jag – och Lars Linder – tillhör den yrkesgrupp som har lägst prestige av alla. Politiker, rörmokare, bilhandlare, fastighetsmäklare och försäljare av mobiltelefoner ­åtnjuter större aktning än en reporter.

Föraktade är vi, bespottade, misstrodda.

[…]

Jag anser att det är tvärtom.Den journalist det är något med söker inte publikens applåder och han går inte i någons ärenden, inte i ”allmänhetens”, inte överhetens.

Jag tror att troligtvis Peder Kadhammar sov igenom minst hälften av journalisthögskolan, om han ens gick där. Tvärtom vad Peters påstår så vill inte allmänheten att journalister går ”allmänhetens” ärenden, och definitivt inte överhetens ärenden. DE VILL ATT NI SKA RAPPORTERA NYHETER PÅ ETT SAKLIGT OCH OPARTISKT SÄTT! Det räcker, ni får tycka och tänka hur mycket ni vill på ledarplats eller som i dina och Oisin Cantwells helnippriga krönikor. Det gör ingenting, men på NYHETSPLATS ska det rapporteras NYHETER gärna med källanvisningar om ni tagit nyheten från någon annan media. Är det för mycket begärt Peder Kadhammar?

Om jag skriver att jag visserligen inte har något emot muslimer men de börjar bli för många, kanske en stor läsekrets anser att jag är den ende skribenten i Sverige det är någon stake i.

Nä, någon stake kommer du aldrig skaffa dig Peder Kadhammar, för den dagen du gör det kommer du inte ha något jobb. Det är ingen som anser att du ska skriva dina åsikter om eventuella muslimers antal. Vi vill bara att du inte ska ha total beröringsskräck för något negativt om muslimer överhuvudtaget. Den siste juvelen är ju allra bäst.

En reporter som söker prestige och popularitet blir ordens hora. Jag har bara en skyldighet och det är att skriva så sant och så väl jag förmår.

Men börja med det då, du kan ju börja med ett reportage om 61-årige Carl-Eric som blev misshandlad till koma av 10 – 12 araber i Kortedala utan att vitpixla, undanhålla fakta eller på annat sätt försköna den vidriga historien. Det tror inte jag du klarar Peter Kadhammar, för då får du sparken av Jan Helin.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article14594309.ab

S.C.

8 tankar om “Peter Kadhammar ”förklarar” varför journalister har lika mycket förtroende som snorkråkor.

  1. jgarn skriver:

    Det pratas och skrivs om journalister, vi har inte haft några sådana här i landet på decenier. Vi har bara ynkliga mediaavlönade knähundar som det inte ens är värt att pissa på.

  2. Fredrik Quisling alias Reinfeldt skriver:

    Är förkyld och värderar min snorkråka högre än journalister… min går över med journalist-dräggen blir man aldrig av med

  3. @Bloggen!! Jag har själv katt och skulle aldrig drömma om att lägga Aftonhoran i kattlådan. För inte vill jag åka dit för djurplågeri bara för att stackaren får bölder i röven av eländet!

  4. Steeenson skriver:

    Det flesta journalister är verkligen Sverige fientliga. Återigen rapporteras om den svarte tonåringen i USA, som blev skjuten. Har läst och hört om det varje dag.

    Men en 60 årig hundägare som blir nedsparkad för mer än 10 dagar sedan i Göteborg av ett gäng invandrare och ligger i koma/död? vägrar de asen att nämna. Finns det något mer patetiskt än svenska journalister?

  5. jägarn skriver:

    Svenska mediaanställda är etablissemangets stjärtgossar. I tjänsten så använder de arslet.

  6. zelotai skriver:

    Bra skrivet kapten!

  7. Kerstin Sandell skriver:

    Bra skrivet, bra analys!

Kommentarer inaktiverade.