Grav förnedring hos AF för arbetssökande


DET NYA SVERIGE Svenskar utsätts för förnedrande frågor vid arbetssökning. Frågan är om invandrare utsätts för samma frågor utan att det hade kallats för ”rasistisk behandling” och annat. ”Deltar du för närvarande i reli­giösa aktiviteter?”, ”Hur har du trivts i skolan?” och ”Har någon läkare, partner etcetera någon gång ansett att du har alkoholproblem? Om ja, beskriv närmare”. Detta är några av de frågor som Siv fick besvara för att hon har förslitningsskador.

Arbetsförmedlingen delar ut IQ-tester och formulär med närgångna personliga frågor och ordinerar terapi till arbetslösa utan psykiska eller sociala problem, skriver Arbetaren i en artikel.

”Deltar du för närvarande i reli­giösa aktiviteter?”, ”Hur har du trivts i skolan?” och ”Har någon läkare, partner etcetera någon gång ansett att du har alkoholproblem? Om ja, beskriv närmare”. Det var några av frågorna i ett formulär som arbetslösa Siv ombads att fylla i av Arbetsförmedlingen, AF, i Sundsvall.

I formuläret, som Arbetaren tagit del av, frågas det också om hur den svarandes relation till föräldrar och syskon varit och huruvida någon släkting haft psykiska problem, och i så fall vem och vilka problem.

– ”Att behandla en äldre person med ischiasproblem som psyksjuk, tvinga henne att svara på utlämnande frågor om sig själv och sina anhöriga, och beordra en att gå på kognitiv beteendeterapi, KBT, det tycker jag går för långt”, säger hon.

Siv protesterade och menade på att någon terapi behövs inte, förslitningsskadorna är det som är problemet, men AF vägrade lyssna på det örat, och sa även att ”du kan behöva någon att prata med”. Frågan ”vad gör du hela dagarna? Berätta vad du gör sedan du vaknat”, ställdes också till mig, säger Siv.

Den tilltänkta terapeuten konstaterade också att Siv inte hade något behov av KBT och avbokade behandlingen.

Helena från Stockholm sattes av AF att göra ett IQ-test.

– ”Det innehöll bland annat ett ”fantasimoment” med prickar, streck och dylikt – och man skulle rita något kring dessa. Jag ritade till exempel ett blomblad runt en prick vilket skulle visa att jag var kvinnlig. Jag fick aldrig veta vad mitt resultat blev, jag fick bara höra att jag var välbegåvad”, berättar hon.

Arbetaren

Kapten_Krok ☺ -Kl 16.30-

2 tankar om “Grav förnedring hos AF för arbetssökande

  1. Misslyckande skriver:

    Varför dumpas svenskar med ”dålig kompetens” i FAS 3 där dom jobbar 65% av sin lön tro?

    Varför föreslår man ”75% ingångslön” för unga som förlorar 1000 tals?

    Parallellt ljuger man om hur man utnyttjar 1000 tals billiga invandrare och flyktingar

    Får se om jag emigrerar till Thailand

  2. novisan skriver:

    Men jisses, kan dom inte lägga lite mer kraft på att hitta jobb till folk istället, det det är ju ändå det AF är till för!
    Sorgligt och kränkande för Siv och många fler med henne som får utstå samma sak…

Kommentarer inaktiverade.