SVD får betyg (F) i logikkurs.


Erik Ullenhag

Image via Wikipedia

Ullenhag och hans myter fortsätter att förfölja oss i tidningar och annan media. Nu är det SvD och deras kolumn ”Faktakollen” som tar upp Ullenhags myt nummer 9, ”Invandringen kostar Sverige tiotals miljarder kronor varje år”. De svammlar på i bästa PK-anda och kommer till slut fram till att Ullenhag har rätt för att det går inte att räkna ut kostnaden på ett säkert sätt?

Vi citerar.

”– Utifrån det här perspektivet är det ingen myt. Men man bör tillägga, och det är det viktiga, vad skälet till de här kostnaderna är. Och det är den låga sysselsättningsgraden. Det kommer oftast inte fram i debatten, utan det hyvlas bara till att det kostar. Men kan man höja sysselsättningsgraden så försvinner kostnaderna, säger Jan Ekberg till SvD:s Faktakollen.”

Man kan ju inte låta bli att skratta åt den logiken, jag ska citera en kommentar från kommentarsfältet jag tyckte passade in klockrent på detta idiotiska påstående.

”Faktakollen undersöker om SAAB verkligen går med förlust eller om det är en myt..

Undersökningen visar att om SAAB skulle sälja fler bilar så skulle företaget inte gå med förslust utan göra vinst. Därför drar faktakollen slutsatsen att det är en myt att företaget går med förlust. De säljer bara helt enkelt för få bilar.”

Av Kungskollen

Det är inte bara kungskollen som upptäcker att Kejsaren inte har några kläder, hela kommentarsfältet är fullt av kluriga frågor till SvD.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gront-ljus-till-ullenhag-om-invandringsmyt_6739593.svd

Jag bidrog med frågan…

Om invandringen nu är en sådan guldgruva, varför behöver då Malmö 4 miljarder i skatteutjämning varje år?

Jag väntar mig inget svar på den frågan från SvD. men jag undrar hur de kunde sätta ”Grönt Ljus” på något som inte kan bevisas. Det borde varit ”Gult Ljus” eller till och med ”Rött Ljus”.