Call-centers, är det alla skojares nya hobby? Och ska verkligen en sådan här person jobba på ett sådant? [Ändrad rubrik]


Etik och moral är väl inget som telemarketing-branschen är känd för överhuvudtaget. Och när det står invandrare bakom företagen kan du hoppa upp och sätta dig på att det blir sju resor värre. En av skojarna i branschen, Ringia som har Deler Rahim som  VD påstår till DN att detta var ett enskilt fall och inte är kutym i hans företag.

Till sin fördel måste jag ju säga att hans försäljar-kollega faktiskt opponerar sig lite, men det är ytterst lite. DN publicerade i dag en inspelning där en säljare som som man brukar säga i Efterlyst ”pratar svenska med brytning” försöker lura en äldre dam med minst sagt bedrägliga metoder.

Ett utdrag från samtalet….

Svensk med brytning:  Hon bara ”kan du höra med min son vad han tycker om det här, kan du höra med min son vad han tycker om det här”, sade hon till mig. Jag kommer ringa om en kvart och jag säger så här ”din son tyckte att det här var skitbra, kör på det”. Jag har gjort det många gånger.

Svensk med brytning:  Speciellt gamla damer, jag bara ”har du någon son eller dotter jag kan höra med, eller?”. Och så ringer jag inte ens.

En av kollegorna ifrågasätter hans tillvägagångssätt.

Kollegan: Gjorde du så?

Svensk med brytning: Ja, tre stycken. Är det elakt?

Kollegan: Hoppas du mår dåligt.

Svensk med brytning: Nehej, varför ska jag må dåligt?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/telefonforsaljare-forsokte-lura-aldre-kvinna–fangades-pa-band

Här kan ni lyssna på samtalet.

Ja, varför ska du må dåligt? kanske för att du lurar på en kund något hon inte vill ha under rent bedrägliga premisser.

Avpixlat har också snappat upp bedrägeriet och skriver här. Det var de som la upp klippet från DN på Youtube som jag länkar till.

http://avpixlat.info/2012/01/05/korkad-telefonforsaljares-lurendrejeri-fangades-pa-band/

Ringia AB 556821-4208 har ej lämnat in någon årsredovisning ännu och man blir ju lite nyfiken vilka abonnemang de försöker lura på sina kunder. Det står ingenting på deras hemsida om vilket bolag de använder sig av för att tillhandahålla sina tjänster. Jag är högst tveksam till att de byggt ett eget nät i Sverige så jag ska gräva vidare i det.

UPPDATERING:
Det verkar som de tele-marketingföretag som nämns senare i inlägget jobbat med TELE2.

Styrelsen består av följande personer.

Gergeo, Afram, Ordinarie ledamot, Styrelseordförande
Cembraeus, Tomas, Ordinarie ledamot
Frendesson, Therese Annica Sandra, Ordinarie ledamot

Man ser inte personen Deler Rahim på bolagsverket eller allabolag. men enligt bolagsverket ligger det en styrelseändring och väntar. Låter suspekt. kanske ska de tippa detta åt skogen också?

Den här jeppen Cembraeus, Tomas är inblandad i flera bolag med tveksamma försäljningsmetoder. Bland annat Moderna Pensionsvalet, ett ökänt bluffföretag som säljer ”PPM-tjänster”. Deras slogan ”Inget courtage, Inga procent, Inga dolda avgifter” ska man nog ta med en nypa salt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=4865888

http://www.unt.se/uppsala/prospektet-blev-ett-inkassokrav-1594216.aspx

http://www.unt.se/uppsala/oseriosa-foretag-struntar-i-reglerna-1594246.aspx

Detta är ett rent bluffbolag precis som Ringia AB verkar vara.

VD’n Deler Rahim har varit inblandad i en mängd kursade Call-Center. Man ser det på olika platsannonser från olika företag, vilken roll han haft i företagen vet jag inte ännu. Bland annat har han varit inblandad i följande bolag. Om han ens är VD på Ringia AB, den uppgiften kommer från DN.

BBP Business By Phone AB

VENDO CALLCENTER SCANDINAVIA AB

Båda välkända bluff-företag som uppmärksammats angående bluff-fakturering. Dessa har utmynnat från ett annat välkänt bluff-fakureringsföretag.

Lindgren & Guldbrand Invest AB

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=4844733

Faan, ju mer man gräver ju skitigare blir det. Ytterligare ett bolag ploppar upp, också konkursfärdigt. Detta skall ha varit en avknoppning från BBP Business By Phone AB detta enligt CINT.

http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=121172

JOE MARKNADSKONSULT AB

UPPDATERING:

Tillbaka till Ringia och Moderna Pensionsvalet att de företagen har samma personer i styrelsen märks på denna fejk-blogg. De har tydligen gjort lite gerilla-marknadsföring på ett osedvanligt klantigt sätt. Det är väl ingen jävel som tror att detta är en riktig person som står bakom detta?

http://markmayerly.blogspot.com/

Ju mer man gräver i detta desto mer inser man att denna person som jobbade på call-centret är ett ärke-nöt, men de riktigt fula fiskarna är nog ägarna.

De lägger verkligen energi på sin gerilla-marknadsföring, men ack så genomskinligt på Rejta…

http://www.rejta.se/omdome/1094120/Ringia+AB

Åter igen, inte en jävel går på den niten. Hoppas jag!

6 tankar om “Call-centers, är det alla skojares nya hobby? Och ska verkligen en sådan här person jobba på ett sådant? [Ändrad rubrik]

  1. Mona skriver:

    Har blivit blåst av Ringia. Två dagars abonnemang (tills det sades upp) kostade 6500 kronor. Avtalet tecknades inte ens av mig, utan av maken, som inte har fullmakt att teckna någonting för mitt företag. De utgav sig för att vara vår gamla leverantör när de ringde.

  2. Henrik Andersson skriver:

    jag undrar om alla svenskar är bluffare. För när jag tittar på majoriteten av namnen som kommer upp i den här ”härvan” är dem ju faktiskt svenskar…. Vågar man köpa mjölk av Hans Persson på konsum eller bluffar han mig nu också? Lindgren och Guldbrand ska jag iaf ha i varningsboken. Inga som heter Rahim, Lindgren eller Guldbrand eller Thomas ska jag handla av i framtiden….

  3. L-O Ekelund skriver:

    Har drabbats av Ringia eller rättare sagt min 80 år gamla far. Ett företagsabonnemang, han har ett litet lantställe. Utan att tacka ja flyttas han omedelbart till Ringia, inga bindningstider säger de men nämner inget om uppsägningskostnader på prisavtal från det gamla telebolaget och 3 mån avtalstid hos Ringia. Ett skriftligt avtal med text som måste läsas med förstoringsglas kommer först sedan abonnemanget är flyttat. Ingen möjlighet att ångra. 14 dagar gäller inte för ”företag”. Lyckades efter många timmar i telefonköer och via mail flytta min fars ab tillbaka till förra operatören som storsint nog pröjsar för den avtalstid som ringia tar betalt av min far. Har jag fått några svar eller ursäkter från Ringia. Gissa. Jo ett svar faktiskt. ” vi binder inte våra kunder men avtalet gäller i tre månader oavsett du ringer med oss eller ej ”

    • S.C. skriver:

      Jo, och det verkar ju som alla företag dessa små lirare är inblandade i går ut på att lura folk.

      Nu hoppas jag den här och andra sidor som outar dessa personer hamnar högt upp på sökmotorer så folk blir varnade.

  4. Eric Brode skriver:

    Om bara de som rings upp började inse ”alla är lika” och ”alls lika värde” (inget därmed sagt om storleken på ”värdet”) och handlar därefter.
    Regeln inom ALLA företag, även privatpersoner, borde vara att blir du uppringd och erbjuden ”an offer you cannot resist” så är grundregeln ”NEJ, nej och åter nej”
    ALLTID nej.
    Möjligen att du verkligen kan missa ett bra erbjudande är minimal.
    Så på mitt företag är regeln sedan 1989. Telefonerbjudande = alltid nej. Inga undantag, någonsin.

  5. novisan skriver:

    Tack Annie ”get your brain” Lööf för alla dessa berikande entreprenörer som visar oss svenskar verklig framåtanda och företagsamhet, klart vi behöver mer av den sorten!

Kommentarer inaktiverade.